ai | dosłownie harmonizowanie, jednoczenie, zasada harmonii i integracji |
ai-hanmi | postawa harmonijna – obaj ćwiczący stoją naprzeciw siebie w tej samej postawie |
aiki | dosłownie harmonijne oddziaływanie (zjednoczenie) ki; wszystkie rzeczy we wszechświecie powstają dzięki oddziaływaniu pozytywnego i negatywnego ki; celem treningu aikido jest poszukiwanie harmonii własnego ki z ki partnera i ki wszechświata |
aikido | dosłownie droga harmonii; nazwę tę przyjął Morihei Ueshiba dla określenia swojego unikalnego systemu |
aiki-taiso | podstawowe ćwiczenia w aikido; rozgrzewka |
arigato gozaimas’ta | dosłownie dziękuję; formuła wypowiadana na końcu treningu, a także w trakcie po zakończeniu ćwiczenia z partnerem |
ashi | stopa, noga |
ashi-sabaki | ćwiczenia przemieszczeń, obejmują: ayumi-ashi, suri-ashi, tsugi-ashi |
atemi | uderzenie we wrażliwy punkt ciała , ma na celu rozproszenie uwagi przeciwnika |
ayumi-ashi | krok przestawny |
bokken | drewniana imitacja miecza używana w celach treningowych |
chu | środek |
chudan | poziom środkowy – od pasa do barków (określenie wysokości ataku) |
dan | stopień mistrzowski |
do | dosłownie droga; metoda, sposób wewnętrznego doskonalenia się |
dojo | dosłownie miejsce drogi; miejsce, gdzie poszukuje się do, sala ćwiczeń w sztukach walki |
domo arigato | dziękuję bardzo |
eri | kołnierz |
eri-tori | atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) kołnierza partnera |
funakogi-undo | dosłownie ruch wiosłowania; jedno z ćwiczeń wprowadzających służące do poprawienia pracy bioder, wypracowania mocnej, stabilnej postawy oraz do koordynacji oddychania z pracą ciała |
gaku | kaligrafia z nazwą szkoły, mottem lub myślą filozoficzną zawieszana na ścianie w centralnym miejscu dojo |
gedan | poziom niski – od pasa w dół (określenie wysokości ataku) |
gi | tradycyjny ubiór używany w większości sztuk walki |
gyaku | przeciwny, odwrotny |
gyaku-hanmi | postawa przeciwna, lustrzana – jeden z ćwiczących stoi w lewej postawie, drugi w prawej |
hakama | tradycyjne, szerokie spodnie samurajów noszone przez aikidoków (w Polsce – od 2 kyu) |
hanmi | postawa, pozycja |
hanmi-hantachi-waza | techniki wykonywane w pozycji „siedząco-stojącej” – broniący się siedzi, a atakujący stoi |
happo-giri | cięcie w ośmiu kierunkach |
hara | brzuch, centrum, miejsce skupiania się energii witalnych człowieka |
hidari | lewy, lewostronny |
hidari-kamae | postawa, w której lewa noga wysunięta jest do przodu |
hiji | łokieć |
hiji-dori | atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) za łokcie |
irimi | podstawowe wejście, ruch do przodu, wejście w partnera |
irimi-tenkan | krok w przód i zwrot przez plecy o 180 stopni |
irimi-nage | rzut, wykorzystujący wejście (irimi) |
jiyu-waza | metoda treningu – tori wykonuje dowolne techniki przy ustalonym ataku |
jo | drewniany kij |
jodan | poziom wysoki – powyżej barków (określenie wysokoąci ataku) |
kaiten | okrągły |
kaiten-ashi | krok do przodu i zwrot w miejscu (tenkai-ashi) |
kakari-geiko | metoda treningu – tori wykonuje technikę na kilku kolejno atakujących go uke |
kamae | postawa |
kata | dosłownie forma; ćwicząc formy ustalone przez twórcę danej sztuki dąży się do harmonijnego rozwoju ciała i umysłu |
kata | ramię |
kata-dori | atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) za rękaw (ramię) |
katate-dori | atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) przedramienia przeciwnika |
katate-ryote-dori | atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) dwoma rękami przedramienia partnera – nazwa stosowania zamiennie z morote-dori |
ken | miecz |
ki | siła, energia wewnętrzna, duch |
kiai | dosłownie nastrój, usposobienie, charakter, również okrzyk; jest to przenikliwy okrzyk wydobywający się z głębi ciała (z brzucha); na płaszczyźnie duchowej oznacza emanowanie energii witalnej |
kihon | podstawowy, bazowy |
kihon-waza | techniki wykonywane w sposób podstawowy, bazowy |
kiri | ostrze |
koho | do tyłu |
koho-kaiten-ukemi | pad miękki, przetoczenie do tyłu – nazwa stosowana zamiennie z ushiro-ukemi |
koho-tenkai-ashi | obrót przez plecy o 180 stopni |
koho-ukemi | pad twardy do tyłu |
kokyu | oddech, siła oddechu |
kokyu-nage | dosłownie rzut oddechem – rzut wykorzystujący siłę ataku przeciwnika |
koshi | biodro
/td> |
koshi-nage | rzut przez biodro |
kote | nadgarstek (dosłownie mała ręka) |
kote-gaeshi | rzut wykonywany poprzez wykręcenie nadgarstka |
kubi | szyja |
kubishime | atak od tyłu polegający na duszeniu przeciwnika przedramieniem |
kyu | stopień uczniowski |
ma-ai | dystans |
mae | przód |
mae-geri | atak polegający na prostym kopnięciu przeciwnika |
mae-ukemi | pad miękki, przetoczenie do przodu – nazwa stosowania zamiennie z zenpo-kaiten-ukemi |
men | głowa |
men-uchi | uderzenie w głowę po linii prostej |
migi | prawy, prawostronny |
migi-kamae | postawa, w której prawa noga wysunięta jest do przodu |
morote-dori | atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) dwoma rękami przedramienia partnera, nazwa stosowania zamiennie z katate-ryote-dori |
mune | pierś, tors, korpus |
mune-dori | atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) za przód (klapy) kimona |
nage | rzut |
nage-waza | techniki rzutów |
omote | ruch do wewnątrz (przed partnera) |
omote-waza | ogólna nazwa wersji technik wykorzystujących wejście przed partnera |
onegae-shimasu | dosłownie: proszę mnie nauczyć – formuła wypowiadana na początku treningu, a także w trakcie przed rozpoczęciem ćwiczenia |
osae | naciskać, dźwignia |
osae-waza | techniki dźwigni (unieruchomień) |
O’Sensei | dosłownie Wielki Nauczyciel – tytuł Morihei Ueshiba – twórcy aikido |
randori | metoda treningu – tori wykonuje dowolne techniki na kilku równocześnie atakujących go uke |
ryo-kata-dori | atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) dwoma rękami za ramiona partnera (rękawy) |
ryo-te | dwie ręce |
ryote-dori | atak polegający na uchwyceniu dwoma rękoma za dwie ręce przeciwnika |
seiza | siad japoński |
sensei | nauczyciel (sztuki walki) |
shihan | mistrz – formalny tytuł |
shi-ho | cztery kierunki |
shiho-giri | cięcie w czterech kierunkach |
shiho-nage | rzut „w czterech kierunkach” |
shikko | sposób przemieszczania się w pozycji klęcznej |
shomen | od przodu |
shomen-uchi | cięcie proste z góry na głowę przeciwnika |
soto | zewnętrzna strona, na zewnątrz |
suburi | indywidualne techniki ćwiczeń przy użyciu bokken i jo |
suri-ashi | krok dostawny – „badanie gruntu” |
suwari-waza | techniki wykonywane w pozycji siedzącej lub klęczącej |
tachi-waza | techniki wykonywane w pozycji stojącej |
tai-sabaki | ćwiczenia zwrotów i obrotów ciała, obejmuje m.in. tenkan, irimi-tenkan |
tanto | drewniana imitacja noża |
te | ręka |
tegatana | dosłownie ręka-miecz |
tekubi | nadgarstek – nazwa stosowana zamiennie z kote |
tenchi-nage | rzut „niebo-ziemia” |
tenkan | obrót, zejście z linii ataku poprzez obrót |
tenkai-ashi | zwrot w miejscu (na śródstopiu) o 180 stopni |
tori | partner wykonujący technikę |
tsugi-ashi | krok dostawny |
tsuki | uderzenie, cios po linii prostej |
uchi | do środka, do wewnątrz; cięcie, cios |
uke | partner atakujący, na którym wykonuje się technikę |
ukemi | obrona, pad, przewrót |
ukemi-waza | techniki padów i przewrotów |
undo | ćwiczenia służące budowaniu brzusznej siły oddechu |
ura | odwrotnie, do tyłu, ruch na zewnątrz (za partnera) |
ura-waza | ogólna nazwa wersji technik wykorzystujących zejście z linii ataku |
uchi-tenkai-ashi | obrót przez plecy o 90 stopni |
ushiro | tył, z tyłu, do tyłu |
ushiro-kubishime | atak z tyłu z duszeniem |
ushiro-ryote-dori | uchwyt z tyłu, obiema rękami za obie ręce |
ushiro-tenkai-ashi | obrót przez plecy o 360 stopni |
ushiro-ukemi | pad miękki, przetoczenie do tyłu – nazwa stosowana zamiennie z koho-kaiten-ukemi |
ushiro-waza | techniki obrony przed atakiem z tyłu |
waza | techniki |
yoko | bok, w bok, w kierunku bocznym |
yoko-men-uchi | atak okrężny, na głowę (skroń) lub szyję |
yoko-tenkai-ashi | obrót przez plecy o 270 stopni |
yoko-ukemi | pad twardy w bok |
zempo | do przodu |
zempo-kaiten-ukemi | pad miękki, przetoczenie do przodu – nazwa stosowania zamiennie z mae-ukemi |
zempo-ukemi | pad twardy do przodu |
Kategorie: Aikido